alors, pour le repas froid de Ghedalia Tazartes:
une review en anglais:
"Culled from Tazartes own archives, this is like a global opera in which Henri Chopin has been reanimated by Bedouin tribes people. It manages to sound strangely nostalgic but simultaneously modern. It's also incredibly addictive…the more times you listen, the more you have to relive the experience…
Housed in a jet-black digi pack, blank, apart from album title and label… no inlay, no track titles, nothing to distract from the contents... Mr. Tanz has spoilt us rotten with this first Tanzprocesz offering on proper CD…
Starting with a Kurt Schwitters domestic/submerged motorcycle splice, sonic mischief is rife during the whole 45 minute duration. The majority of it vocal…the sheer oddness of the sound fascinating; a muddle of influences that in anybody else's hands would fail miserably, but here woven together with a collector's mastery. Orchestrated loops pop into your head like a well trained flea circus… the leakage globe trotting between French, German or more Arabian flavours… Whether its a cut up tango swagger or leaky roof, accordion accompaniment … the whole thing flows with a beguiling grace.
There's a magic moment when the sounds of tweeting birds seems to float on the plumes of a child's inquisitiveness… and this isn't an isolated incident either, the quality moments continually bursting open throughout, with a metamorphic quality, a duality of texture that is literally inspired …composed or just pure accident, it's anybodies guess. In places, the whole thing seems to leave it's body altogether and astral plane on a saffron cobra of pure hypnosis – a lush treachery of cracked throat varnish and drifting rumination.
I'm guessing there must be a treasure trove of unexplored gems hiding with the spiders in Tazartes' Paris apartment that are just as remarkable, if not more so… begging for release… here's hoping further supplements crawl towards the light.
- Rottenmeats - "
et en français:
"Jamais eu l’occasion d’aborder de front l’oeuvre de Tazartès, mais ce disque m’arrive en pleine gueule, comme l’on recevrait une charge de plusieurs tonnes sur le visage, réveillant les esprits plutôt que de les anéantir. La pochette, déjà, est sublime : noire, rapeuse, sans aucune indication, sinon un rectangle blanc collé là pour indiquer le titre et l’auteur. Rien à l’intérieur, pas de livret, juste un CD empli de morceaux sans titres ni dates. Aucune information, sinon la rumeur qui voudrait que ce soit là une compilation de morceaux sortis des archives du musicien. Peut-être. Pas besoin, en tout cas, de notices explicatives, pour apprécier ce disque somptueux et presque baroque, qui construit un portrait diffracté de son auteur. On y est pris dans des collages hétéroclites, d’où surgit parfois un piano parfaitement sublime, tout de suite happé par des voix froissées. Un piano que l’on ne retrouve plus : comme si tout ce qui se passait là était de l’ordre du rêve, du rêve embrouillé dont on ignore la construction et le sens narratif. Pas grave, l’essentiel est bien dans la matière, les morceaux : le reste n’est que fabrication imaginaire. Un beau repas, même froid."